HELENA LINDQVIST

Sundbom & Partners utsedda till en av Sveriges Bästa Arbetsplatser 2021!

Vi har gjort det igen! För fjärde året i rad har Sundbom & Partners blivit utsedda till en av Sveriges Bästa Arbetsplatser av organisationen Great Place To Work. Man tävlar i kategorier baserade på storlek på organisation och vi ingår i kategorin Små organisationer (20 – 49 medarbetare). 15 lyckliga organisationer får en plats på den åtråvärda listan och i år kammade vi hem en pallplats då vi lyckades klättra från 4:e till 2:e plats!!

Det här är en utmärkelse som betyder oerhört mycket för oss då vår högsta prioritet alltid har varit att samverka för en arbetsplats med optimalt arbetsklimat och hög trivselfaktor.

Great Place To Work utser varje år Sveriges Bästa Arbetsplatser, framför allt utifrån resultatet från en omfattande medarbetarundersökning. Undersökningen är anonym och behandlar samtliga delar som rör arbetsplatsen. Visst känner vi oss trygga med att våra medarbetare trivs hos oss men det är ändå roligt att få se det så här svart på vitt. Vi jobbar på en av Sveriges bästa arbetsplatser 2021 och har dessutom Sveriges bästa medarbetare, om vi får säga det själva!

I år är det kanske lite extra roligt att få en utmärkelse som denna då det har varit ett minst sagt omtumlande år. Den fysiska arbetsplatsen har sett annorlunda ut då de allra flesta av oss har jobbat hemifrån. Vi har behövt anpassa oss efter nya rutiner och det sociala utbytet får vi numera i form av digitalt umgänge. Vanligtvis firas Sveriges bästa arbetsplatser med en stor gala med middag och underhållning, arrangerat av Great Place To Work. Men precis som förra året firar vi i stället digitalt tillsammans med våra kollegor.

Vi vill rikta ett stort tack till alla er som på så många sätt bidrar till att vi får äran att jobba på en av Sveriges bästa arbetsplatser! Vi är så oerhört glada och tacksamma, utan just er som medarbetare skulle det inte alls bli lika bra och vi skulle inte alls ha lika roligt på jobbet. Nu längtar vi bara efter att få ses på riktigt igen, vi hoppas att det blir snart!

Här kan ni läsa mer om Great Place To Work och se hela listan över Sveriges Bästa Arbetsplatser 2021.

 


 

Hur tar man fram en bra kravspecifikation? (nr 3/10)

Hur tar man fram en bra kravspecifikation? – Del 3 av 10 i artikelserien om ”Upphandling av affärssystem för konsultbolag”

Ett av de mest kritiska momenten när man ska upphandla ett nytt affärssystem är framtagandet av en kravspecifikation. Det är den som lägger grunden för det framtida systemet. Utan en bra kravspecifikation blir det svårt att hitta rätt system och införa det effektivt.

Hur gör man då när man ska ta fram en bra kravspecifikation? Följande punktlista beskriver de moment vi inom Sundbom & Partners tillämpar när vi hjälper våra upphandlingskunder:

  • Definition:

    I detta moment går man igenom syftet samt vilka mål man vill uppnå med ett eventuellt byte av affärssystem. Budget, processer, koppling till affärsplan, tidsplan mm gås igenom. Tillsammans med kunden brukar vi bilda en projektgrupp som blir arbetsgruppen i den fortsatta processen, samt en styrgrupp som är den beslutande instansen i projektet.

  • Behovsinventering/prioritering:

    Detta moment omfattar fokuserade workshops med valda delar av verksamheten. Lämpligtvis med ekonomi/ledning och operativ leveransverksamhet för att fånga upp de unika behov som finns inom organisationen. Vid behov genomförs workshops eller intervjuer med ytterligare intressenter inom verksamheten.

  • Kravspecifikation:

    Denna aktivitet syftar till att ta fram själva kravspecifikationen som är en detaljerad specifikation över både funktionella och tekniska krav. Specifikationen kommer att omfatta krav inom alla de områden som systemet förväntas stödja, t ex:

    • Tid-, rese och utläggsrapportering
    • Projektredovisning, resursplanering och projektbudgetering
    • Finansiell budget, prognos och uppföljning
    • Effektiv fakturering och enkel kundreskontrahantering
    • Elektroniskt leveratörfakturaflöde
    • Smidiga betalösningar
    • Ibland även abonnemang, inköp, lager osv

 

  • Prioritering

    Alla de krav som framkommer bör också prioriteras beroende på hur viktiga de egentligen är för verksamheten. Vissa krav kan vara mer ”nice-to-have” medan andra är ”must-have”. Alla krav viktas också beroende på hur väsentliga de är för verksamheten och vi poängsätter därefter anbuden baserat på leverantörens svar och demo av systemet, det ger oss en så objektiv bild som möjligt över systemets kvalitet.

  • Andra värden:

    När man tar fram en kravspecifikation för användning i en upphandling får man inte glömma att även ställa krav på:

    • Leverantören i sig av typen ekonomi, historik, resurstillgång mm. Det är trots allt en relation man kommer att ha under många år framöver.
    • Teknik, dvs vilka tekniska krav man har från sin IT-verksamhet. Det kan finnas en IT-strategi att ta hänsyn till. Tekniken kan skilja sig mycket mellan olika affärssystem beroende på molnteknik, on-premise mm.
    • Juridik, dvs man kan redan i en kravspecifikation ställa krav på vilka juridiska grundkrav man ställer på leverantören, t ex betalplaner, betalningsvillkor, garantier, avtalstider, GDPR mm. Att ha med det från början i sin kravställning kan underlätta senare förhandling.

 

Kommande artikel handlar om för- och nackdelar med olika tekniska lösningar för affärssystem, t ex on-premise, cloud etc.

Vill du veta mer om vår upphandlingstjänst så kan du med fördel kontakta någon av oss på Sundbom & Partners som är experter på affärssystem för just konsultbolag. Kontaktinformation hittar du här.

 


 

Fördelar med att jobba som konsult

 

Vi ställde några frågor till vår Maconomykonsult Helen Tärnvik om hur hon upplever sitt jobb som konsult;

 

Du har länge jobbat både som konsult och som intern ekonomichef på Sundbom & Partners men gick för ett tag sedan över till att bli konsult på heltid. Vad var det som gjorde att du tog det beslutet?

Variationen, att arbeta som ekonomichef innebär lätt att man gör samma sak om och om igen, ett månadsbokslut hinner knappt bli klart innan det är dags för nästa.

 

Vad är största skillnaden mellan att vara konsult eller ha en fast arbetsplats på ett och samma ställe?

Som konsult får man hela tiden chansen arbeta med nya människor och lära känna nya företag.

 

Varför trivs du så bra i konsultrollen?

Jag får hela tiden möjlighet att dela med mig av vad jag kan till andra och samtidigt får jag ta del av deras erfarenheter.

 

Kan du se dig själv stanna kvar i konsultbranschen under en längre tid?

Ja som konsult behöver man inte byta jobb, när man känner att man inte kan bidra med mer på en arbetsplats så är det dags för ett nytt spännande uppdrag.

 

Vad är det bästa med att vara konsult?

Glädjen när man ser positiv förändring hos kunden och att få dela med sig av sin kompetens till kunder samtidigt som man ständigt ställs inför nya utmaningar. I dessa Coronatider är det också skönt att ha en proffssäljare som hjälper till att hitta nya uppdrag.

 

Vad är det bästa med att jobba på Sundbom & Partners?

Alla härliga kunniga hjälpsamma kollegor!

 


 

Uppgradera sitt affärssystem eller investera i ett nytt? (nr 2/10)

Uppgradera sitt affärssystem eller investera i ett nytt? – Del 2 av 10 i artikelserien om ”Upphandling av affärssystem för konsultbolag”

De flesta lite större konsultbolag har säkert vid ett flertal tillfällen ställts inför dilemmat att bestämma om man ska uppgradera sitt befintliga affärssystem eller investera i ett nytt system.

En uppgradering av ett affärssystem kan ibland vara ett ganska kostsamt projekt, speciellt om man ligger kvar i ett system som bygger på lite äldre teknik. Man ställer sig då frågan – är det verkligen värt att ta den kostnaden? Borde man inte i stället satsa pengarna på att förnya sig och investera i ett modernare system där uppgraderingar i framtiden kanske inte är så kostsamma samt att gränssnitten är modernare?

Tyvärr är det många som byter system helt i onödan och ibland till något som fungerar betydligt sämre. För att kunna fatta ett bra beslut behöver man fundera över följande:

 

  • Är det system man har idag ett system som stödjer de affärskritiska processerna på ett tillräckligt bra sätt eller finns det brister?
  • Supporteras det nuvarande systemet fortfarande av systemleverantören? Finns det annan kompetens på marknaden för att säkra upp förvaltning?
  • Utvecklas det nuvarande systemet fortfarande eller satsar leverantören på andra modernare system?
  • Hur ser själva leverantören ut? Ekonomisk utveckling? Närvaro i Sverige mm. Detta är viktigt eftersom det handlar om vilken hjälp man kan få i framtiden.
  • Hur ser den bakomliggande tekniken ut i det nuvarande systemet? Finns det risk att t ex serveroperativsystem, databas etc inte supporteras längre av t ex Microsoft?

 

Om en uppgradering innebär att ovanstående frågeställningar till stor del undanröjs kan det definitivt vara vits att uppgradera istället för att investera i ett nytt system.

En uppgradering är i de allra flesta fall, trots att prislappen kan te sig stor, betydligt mer kostnadseffektiv än att byta system.

Det viktigaste att fundera över är den första frågeställningen ovan. För konsultbolag är det verksamhetskritiskt att använda ett affärssystem som har fokus på projekt/uppdragsredovisning och tidrapportering. Man måste ha möjlighet att fånga tiden på ett effektivt sätt för att kunna fakturera smidigt. Lika viktigt är det att kunna följa uppdragen/projekten rent ekonomiskt. Dessutom måste redovisningen i systemet stödja bolagets nuvarande och kommande redovisningsprinciper, IFRS-regelverk, successiv vinstavräkning, upparbetade intäkter mm. Gör inte systemet det så är det nog läge att fundera på ett nytt system i stället för att uppgradera.

Ett systembyte innebär att man börjar helt från början med kravställning etc och det tar längre tid än vad man tror från början. Men om ovanstående frågeställningar helt eller delvis inte löses med en uppgradering har man inte mycket val – då är det bara att kavla upp ärmarna och se till att ta fram ett så bra underlag för en upphandling som möjligt.

Det berättar vi vidare om i nästa artikel i denna serie.

Om du känner igen dig i några av frågeställningarna ovan så är det nog dags att göra någonting. Då kan du med fördel kontakta någon på Sundbom & Partners som är experter på affärssystem för just konsultbolag. Kontaktinformation hittar du här.

 


 

När vet ett konsultbolag att det är dags att byta ut sitt affärssystem? (nr 1/10)

När vet ett konsultbolag att det är dags att byta ut sitt affärssystem? – Del 1 av 10 i artikelserien om ”Upphandling av affärssystem för konsultbolag”

Konsultbolag verkar nästan alltid i en mycket föränderlig värld. Branschen karaktäriseras ofta av uppköp, omfattande expansioner, avknoppningar, internationalisering etc. Dessa förändringar ställer höga krav på affärssystemens flexibilitet. Inte alla system motsvarar dessa krav och då kan det börja gnissla lite.

Förutom uppenbara tecken på att det är dags att byta system såsom bristande funktionalitet, för få dimensioner etc så är detta tecken som tyder på att det är dags att se över sitt system:

  • Mängder av manuella bokningar för att hantera mellanhavanden mellan bolagen i en koncern.
  • Svårigheter att hantera flera valutor.
  • Manuella bokningar av intäkter mellan bokföringsperioder.
  • Problem att tidrapportera i, och följa upp koncerngemensamma projekt.
  • Vid en blandad projekt- och produktverksamhet – svårigheter att följa projekten medan produkterna går alldeles utmärkt att följa, eller vice versa.
  • Stora rapporteringsproblem på grund av att information man vill följa helt enkelt inte finns i systemet, eller kräver komplexa externa rapportverktyg för att filtrera fram.
  • I övrigt många manuella rutiner på grund av att befintligt system inte stödjer processer eller digitalisering.
  • Utöver detta så finns risk att att systemet helt enkelt inte längre supporteras och underhålls av systemleverantören, eller att det kräver operativsystem som inte supporteras av t ex Microsoft.

 

Fler mänskliga faktorer som också kan vara tecken på att det är dags att göra något:

  • Organisationen får problem med att inrapportera på grund av gamla gränssnitt som man inte vill arbeta med. Idag ställer man ofta krav på mobila gränssnitt, speciellt i organisationer där medarbetarna inte sitter på ett gemensamt kontor.
  • Är man ett teknikintensivt företag kan gamla system med gamla gränssnitt upplevas som negativt från medarbetarna utifrån ett arbetsgivarperspektiv. Man vill helt enkelt inte jobba på ett ”gammalmodigt” företag eller i ett ”fult” system.
  • Ett system som fått alltför mycket intern kritik av någon anledning kan i sig vara en anledning till ett byte eftersom det brukar vara mycket svårt att vända en sådan allmän syn på systemet.
  • Dessutom kan det vara så att det system man en gång investerat i faktiskt är för komplicerat och krångligt, dagens behov kanske inte kräver ett komplext system. Många konsultbolag kan också ha hamnat i ett system som inte är gjort för ett konsultbolag. Det kanske har fokus på produkter och inte projekt/uppdrag. I det läget kan det vara idé att byta, antingen till ett enklare eller till ett som är gjort för branschen.

 

Känner du igen dig i några av dessa påstående så kan det nog vara dags att fundera över detta. Då kan du med fördel kontakta någon på Sundbom & Partners som är experter på affärssystem för just konsultbolag. Kontaktinformation hittar du här.

 


 

2020 – Nytt rekordår för Sundbom & Partners – trots Coronapandemin

–  Omsättningen för konsultverksamheterna i Sundbom & Partners AB och PX Expert Norden AB blev totalt för helåret 2020 ca 69,7 Mkr att jämföra med 57,0 Mkr 2019. Detta motsvarar en tillväxt på ca 22%, vilket vi är mycket stolta över med tanke på den rådande pandemin.

– Resultatet för konsultverksamheten 2020 blev 6,8 (4,9) Mkr före skatt, vilket motsvarar en resultatförbättring på ca 39%.

– Rörelsemarginalen för 2020 blev ca 9,8 % jämfört med 8,7% under 2019.

– Debiteringsgraden har under 2020 legat ungefär på samma nivå som under 2019.

– Medeltimpriset har påverkats negativt med ca 50 kr på grund av pandemirelaterade prisreduktioner.

– Likviditeten och soliditeten i bolaget har stärkts betydligt under året.

 

Kommentarer om 2020:

Sundbom & Partners har under 2020, under rådande pandemi, lyckats stärka sin position ytterligare på marknaden för affärssystemrelaterade tjänster till tid- och projektintensiva verksamheter.

Efterfrågan på våra tjänster har varit god under hela året med en mindre nedgång under tredje kvartalet. En viss förskjutning från systemtjänster med lägre efterfrågan till mer renodlade ekonomitjänster med högre efterfrågan har skett under året.

I oktober förvärvades leveransorganisationen, bestående av sju personer, för affärssystemet Visma PX från Visma Software. Under året har det påverkat omsättningen med ca 3 Mkr och resultatet med ca 0,5 Mkr.

Försäljningsarbetet/orderingången har under året överstigit förväntningarna vilket innebär att vi går in i 2021 med viss tillförsikt. Betonas bör dock att den ihållande pandemin gör att utsikterna är osäkra.

Under 2020 blev vi för tredje året i rad utsedda till en av ”Sveriges bästa Arbetsplatser” enligt Great Place to Work.

Vi blev dessutom utsedda till DI Gasell 2020.

 

Utsikter 2021:

Beläggningssituationen för första kvartalet 2021 är relativt god men framförhållningen är något kortare än vid samma tidpunkt föregående år.

Under 2021 kommer fokus ligga på att parera för den återstående pandemins effekter och vi räknar med att marknaden återgår till ett normalläge igen under andra halvåret.

 

Stockholm 2021-02-01

Per Sundbom
VD och Grundare

 


 

Senaste tillskottet i konsultgänget!

Den här veckan fick vi den stora äran att välkomna Lejla Saljunovic till vårt härliga konsultgäng!

Lejla har flera år som redovisningsekonom bakom sig och har haft de flesta arbetsuppgifter på en ekonomiavdelning. Hon har tidigare arbetat inom konsultbranschen med framför allt Visma PX, Visma Control och DCE och behärskar de olika delarna i systemen. Lejla är kunnig och intresserad av så väl redovisning som system.

Varmt välkommen Lejla, vi är så glada att ha dig här hos oss!

 


 

God jul & God fortsättning!

 


 

Summering av 2020 – det konstigaste året någonsin!

2020 kommer att gå till historien som det konstigaste året i modern tid. Pandemin slog till i mars och tog oss med total överraskning. Ingen hade kunnat förutse detta. Vissa branscher drabbades direkt och för en del har pandemin varit förödande med konkurser och tragedier som följd.

I den bransch som Sundbom & Partners verkar inom märktes paniken snabbt hos våra kunder i form av tvärstopp på försäljningen. Pågående projekt tickade på men nyförsäljningen blev snabbt stillastående. Ingen ville riktigt ta beslut under större delen av andra kvartalet.

Vi lärde oss på vägen att jobba på distans och att umgås över Teams, Zoom och liknande. Det fungerade över förväntan (men blir lite tråkigt i längden…)

Många hoppades att allt skulle vara över efter sommaren men så blev inte fallet. Pandemins andra våg sköljde in över oss i oktober som en tsunami. Alla började mer och mer sätta sitt hopp till kommande vacciner.

Här är vi nu, i mitten av december, och vissa länder har påbörjat vaccination av sina medborgare. I Sverige hoppas vi på att komma igång i januari och i bästa fall har merparten av vår befolkning ett skydd om ett år. Vi kan förhoppningsvis se ett litet ljus i tunneln.

Hur har då 2020 blivit för Sundbom & Partners?

När det var som mest deppigt under andra kvartalet så undrade vi, och många med oss, om vi skulle överleva hösten. Vi gjorde massor av prognoser och planerade för eventuella permitteringar. Vi funderade till och med på lönesänkningar. Alla onödiga kostnader togs bort. Planerade personalaktiviteter och kickoffer ställdes in. Allt fokus lades på att få ut våra suveräna konsulter i uppdrag.

Och på något sätt lyckades vi över förväntan. Mycket tack vare våra makalösa och envisa säljare och våra fantastiska kunder. Framför allt tack vare våra grymma konsulter!

Vi kan nu blicka tillbaka på 2020 och sammanfatta det så här:

  • Omsättningsmässigt kommer vi att landa på en nivå som innebär en tillväxt på ca 20%.
  • Vårt resultat kommer att bli lite bättre än 2019.
  • Vår beläggning under hösten har varit bra, betydligt bättre än vad vi befarade.
  • Vi har sluppit uppsägningar, permitteringar och lönesänkningar vilket är det som känns allra bäst!

Kort sagt – vi är otroligt nöjda med vad vi har åstadkommit under detta märkliga år. Det har vi lyckats med främst tack vare våra engagerade, lojala och kompetenta medarbetare som har slitit hela dagarna, tagit uppdrag som de egentligen inte varit anställda för och som kanske inte varit de roligaste och mest utvecklande.

Jag vill därför tacka alla fantastiska ”Sundbomare” för detta år och hoppas att ni alla får möjlighet att, trots restriktioner som vi ska följa, ändå kan få en fin jul och ett bra nyårsfirande.

Jag vill också tacka alla våra kunder för detta år och hoppas att vi fortsätter vårt samarbete under 2021, som säkert kommer att bli minst lika utmanande.

God Jul och Gott Nytt År på er allihopa!!

Hälsar

Per Sundbom, stolt VD och Grundare

 


 

Digitalt Luciafirande


Vi gjorde ett försök att fira Lucia via Zoom… Det blev visst inte så bra men vi hade i alla fall roligt 🙂