Ett affärssystem är ständigt under utveckling och kräver emellanåt en uppgradering. Vid komplexa lösningar blir en systemuppgradering ofta ett relativt omfattande projekt som kräver mycket tid och resurser.
Vi har drivit många projekt för systemuppgradering av komplexa affärssystem, såsom Maconomy, Unit4 ERP och Visma PX. Vår erfarenhet har lärt oss att uppgraderingsprojekt nästan alltid tar mer tid än vad kunden har beräknat från start. I alla fall om de påbörjat utan expertis vid sin sida. För att en systemuppgradering ska ske så smidigt som möjligt behöver man tillsätta en projektledare som håller ihop och ansvarar för projektet. Det behöver vara en person som kan vika annat åt sidan för en tid framöver för att lägga fokus på projektet.
När inte interna resurser finns tillgängliga inför, och efter, en systemuppgradering så blir det problem. Det man ofta inte tänker på är hur mycket som måste testas innan man går live i den nya versionen. Varenda del i systemet, varje enskild process måste testas grundligt. Tyvärr är det sällan som övergången till ny version fungerar helt smärtfritt. Därför är det viktigt att förutse eventuella hinder i förväg.
Vi på Sundbom & Partners har nog stött på och tagit oss förbi de flesta hinder genom åren. Tack vare vår erfarenhet och gedigna systemkunskap kan vi agera som en trygg stöttepelare under ett uppgraderingsprojekt.
Vill du veta mer om vad vi kan hjälpa till med när det gäller systemuppgradering är du välkommen att fylla i kontaktformuläret nedan. Det går också bra att kontakta någon av oss direkt:
Håkan Sabel – 070-297 07 65 – hakan.sabel@sundbompartners.se
Calle Odén – 076-773 96 15 – calle.oden@sundbompartners.se
Per Sundbom – 070-590 81 30 – per.sundbom@sundbompartners.se
Yvonne Gugg – 070-315 17 03 – yvonne.gugg@sundbompartners.se